lauantai 16. tammikuuta 2016

A247. Huono taitotaso ja tosissaan yrittäminen

Huonoon tai surkeaan taitotasoon on yleensä syynä se, että tekee jotain ihan muuta kuin mitä sitä taitoa varten tarvittaisiin.
Esim. että ensin tekee ihan kunnolla tavallisestui kuten muut, jotka osaavat, mutta ajattelee sitten, että hei minullehan jäi tässä vielä voimia yli tehdä pari kikkaa, ja niin ryhtyy tekemään kikkojaan ja alkuperäinen laatu tulee unohdetuksi ja lopputuloksena on jokin kikoista johtuva solmu ja huono laatu.
Esim. jos näyttelee kaiken, niin näyttelee myös tekemisensä ja ajattelunsa ja niin ei opi niitä tekemällä, kun ei huomaa, miten ne menevät vaan vain valehtelee.
Huonoa laatua tekevä yleensä tuumii osittaisesta onnistumisesta, että hyvinhän tämä meni, tämä riittää jo vallan mainiosti minulle. Taidoista kiinnostunut sen sijaan katsoisi samalla, miten voisi oppia lisää, mikä on seuraava taitotaso ja mitä se vaatii, miten sen voisi oppia.
Ajattelun taidoissa neuvoo ajattelukurssini http://pikakoulu.blogspot.fi/2011/11/ajattelukurssi.html .
Samassa blogissa myös ajattelukyvyn kehittämisestä ja kohdassa http://pikakoulu.blogspot.fi/2013/07/vaarinkasityksia-ajattelukyvysta.html tavallisista ajattelukykyä haittaavista vääristä luuloista.
Sosiaalisia taitoja haittaa pahantahtoisuus ja kokonaiskuvan puute sekä kaavamaisuus, ja auttaa hyvän toivominen, "Elä ja anna toisten elää" sekä kokonaiskuvat ja arkijärkisyys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti